Ons programma in 4 punten.
PDF Versie
1. De werkloosheid bij de wortel aanpakken - Investeren in onderwijs
Onderwijs is een liberaal stokpaardje. Degelijk onderwijs biedt jongeren meer kansen in het leven. Met een goede talenkennis en een stevige vorming vind je moeiteloos werk in
Brussel. En toch vinden duizenden Brusselaars géén werk. Hoe komt dat? Willen we de torenhoge werkloosheid bestrijden, dan moeten we het probleem bij de wortel aanpakken. Open VLD-Brussel wil aan beide gemeenschappen de middelen geven om van ons Franstalig en Nederlandstalig onderwijs in Brussel hét onderwijs van de toekomst te maken, dat
jongeren écht klaarstoomt voor een job en een succesvolle loopbaan. Daarvoor zijn méér middelen nodig. Om te investeren in de renovatie van verouderde en te kleine schoolgebouwen. Aan Nederlandstalige kant zijn we hier al volop mee bezig. Maar er zijn ook méér middelen nodig voor extra-leerkrachten, meer pedagogische begeleiding, een betere omkadering van leerlingen. Het Brussels onderwijs moet echt werk maken van die meertaligheid, ook in het technisch en beroepsonderwijs. De arbeidsmarkt snakt naar meertalige arbeidskrachten. Er is altijd werk voor mondige en goed
opgeleide Brusselaars. Ken je een vak, dan heb je een job.
2. Stedelijk wonen aantrekkelijk maken - De stadskorting
Een eigen woning kopen in Brussel is een goede investering. Maar om te kunnen investeren, moet je drempels overwinnen. Een lening aangaan of eigen centen vinden. Die drempels
liggen vaak hoog, te hoog. Wie in de stad woont, kost evenwel minder aan de overheid: minder in milieukosten, minder in vervoerskosten en minder in tal van gemeenschappelijke voorzieningen. En zoals de slogan « Stadslucht maakt vrij » aangeeft, geeft een dynamisch, stedelijk leven zuurstof aan het hele land. Daarom willen wij het wonen in de stad aanmoedigen, meer zelfs: belonen. En hoe doen we dat? 1. Door de registratierechten nog te verlagen, zowel bij de aankoop van een eerste woning als bij ‘doorverkoop’. Zo willen we het kopen van een grotere woning door middel van
de verkoop van een kleine(re) fiscaal aantrekkelijk maken. Voor wie zo van een eigen flatje naar een appartement verhuist, en later uitkijkt naar een eigen huis, blijft wonen in Brussel een haalbare kaart. 2. Door de onroerende voorheffing in steden te verlagen Wie in de stad woont, moet een ‘stadsbonus’ of fiscale korting krijgen. Het verschil aan inkomsten voor de gemeenten en het Brussels gewest, moet de federale overheid bijleggen. 3. Door huurwoningen aan vastgelegde huurprijzen te bouwen in Brussel. Dat kan door de bouw van bijkomende sociale woningen, met sociale huurcheques of door privé-woningen te verhuren via sociale verhuurkantoren. 10 % van het totaal aantal woningen in Brussel kan zo worden aangeboden.
3. Mobiliteit op maat van de hoofdstad - Nieuwe metrolijnen
De leefbaarheid van Brussel, voor haar inwoners, maar ook voor de bezoekers, bedrijven en internationale instellingen staat of valt met een goede mobiliteit in de stad. In de jaren '70 werd de voorbode van een grootstedelijk metronet aangelegd. De metro is vandaag de draaischijf van het openbaar vervoer. Heel wat trams en bijna alle bussen
rijden zich vast in het verkeer en remmen de mobiliteit af. Het kan niet zijn dat bussen en trams het verkeer stremmen in plaats van het te ontlasten. Het kan evenmin zijn dat
ons openbaar vervoer in Brussel hinder ondervindt van al te veel verkeer. Specialisten zijn het erover eens: enkel de metro kan de concurrentie met de auto tijdens de spits
aan. Daarom pleit Open VLD-Brussel voor veilig en comfortabel ondergronds openbaar vervoer. We moeten tegen 2020 de oude plannen voor een metrolijn van Schaarbeek naar Ukkel
terug opnemen en zelfs overtreffen. De plannen werden afgeremd door verzet tegen de grote werken. Maar wat toen niet kon, kan vandaag technisch wel. We kunnen de metro onder de
grond uitgraven met minder last voor de buurtbewoners. Het is duur, heel duur. Maar op lange termijn rendabel. Laten we Brussel echt mobiel en bereikbaar maken en de
verbindingen geven die een internationale hoofdstad nodig heeft.
4.Brussel herfinancieren
Het plan van Open VLD-Brussel is eenvoudig. Brussel telt één miljoen inwoners. En er komen dagelijks 350.000 pendelaars werken in Brussel. Ze maken gebruik van de stad. Ze geven mee vorm aan het economisch leven in de hoofdstad en ze betalen hun belastingen in Vlaanderen of Wallonië. Hun werk doen ze hier, de welvaart verlaat Brussel. De Brusselaars krijgen niet wat hen toekomt. We vragen een herfinanciering van Brussel, die rekening houdt met die pendelaars.Dit zou het Brussels Gewest jaarlijks 500 miljoen
euro extra inkomsten opleveren. Wij vragen geen blanco cheque voor Brussel. Meer middelen, dat moet uiteraard gepaard gaan met een goed beheer van de Brusselse gemeenten en van
ons Gewest. Daarom moeten we de bevoegdheidsverdeling tussen de Brusselse gemeenten en het Gewest herzien. Onze Brusselse gemeenten, OCMW’s en ziekenhuizen moeten correct
tweetalig werken. En zou het in een kosmopolitische hoofdstad als de onze niet mogelijk zijn om burgers ook in het Engels verder te helpen?
Je kan hier ook de PDF Versie van het volledige programma downloaden.
|