Latest News

 

•  Quentin van den Hove d'Ertsenryck is de 14de kandidaat op de Open Vld lijst voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Quentin contacteren

 

•  Quentin van den Hove d'Ertsentyck est le 14ième candidat sur les listes du Open Vld pour le Parlement Bruxellois.

Contacter Quentin

 

Ons programma in 4 punten.

 

PDF Versie

 

1. De werkloosheid bij de wortel aanpakken - Investeren in onderwijs

 

Onderwijs is een liberaal stokpaardje. Degelijk onderwijs biedt jongeren meer kansen in het leven. Met een goede talenkennis en een stevige vorming vind je moeiteloos werk in

Brussel. En toch vinden duizenden Brusselaars géén werk. Hoe komt dat? Willen we de torenhoge werkloosheid bestrijden, dan moeten we het probleem bij de wortel aanpakken.
Open VLD-Brussel wil aan beide gemeenschappen de middelen geven om van ons Franstalig en Nederlandstalig onderwijs in Brussel hét onderwijs van de toekomst te maken, dat

jongeren écht klaarstoomt voor een job en een succesvolle loopbaan.
Daarvoor zijn méér middelen nodig. Om te investeren in de renovatie van verouderde en te kleine schoolgebouwen. Aan Nederlandstalige kant zijn we hier al volop
mee bezig. Maar er zijn ook méér middelen nodig voor extra-leerkrachten, meer pedagogische begeleiding, een betere omkadering van leerlingen. Het Brussels onderwijs moet
echt werk maken van die meertaligheid, ook in het technisch en beroepsonderwijs. De arbeidsmarkt snakt naar meertalige arbeidskrachten. Er is altijd werk voor mondige en goed

opgeleide Brusselaars. Ken je een vak, dan heb je een job.

 

 

 

2. Stedelijk wonen aantrekkelijk maken - De stadskorting

 

Een eigen woning kopen in Brussel is een goede investering. Maar om te kunnen investeren, moet je drempels overwinnen. Een lening aangaan of eigen centen vinden. Die drempels

liggen vaak hoog, te hoog. Wie in de stad woont, kost evenwel minder aan de overheid: minder in milieukosten, minder in vervoerskosten en minder in tal van gemeenschappelijke
voorzieningen. En zoals de slogan « Stadslucht maakt vrij » aangeeft, geeft een dynamisch, stedelijk leven zuurstof aan het hele land.
Daarom willen wij het wonen in de stad aanmoedigen, meer zelfs: belonen. En hoe doen we dat?
1. Door de registratierechten nog te verlagen, zowel bij de aankoop van een eerste woning als bij ‘doorverkoop’. Zo willen we het kopen van een grotere woning door middel van

de verkoop van een kleine(re) fiscaal aantrekkelijk maken. Voor wie zo van een eigen flatje naar een appartement verhuist, en later uitkijkt naar een eigen huis, blijft wonen
in Brussel een haalbare kaart.
2. Door de onroerende voorheffing in steden te verlagen Wie in de stad woont, moet een ‘stadsbonus’ of fiscale korting krijgen. Het verschil aan inkomsten voor de
gemeenten en het Brussels gewest, moet de federale overheid bijleggen.
3. Door huurwoningen aan vastgelegde huurprijzen te bouwen in Brussel. Dat kan door de bouw van bijkomende sociale woningen, met sociale huurcheques of door privé-woningen te
verhuren via sociale verhuurkantoren. 10 % van het totaal aantal woningen in Brussel kan zo worden aangeboden.

 

 

 

3. Mobiliteit op maat van de hoofdstad - Nieuwe metrolijnen

 

De leefbaarheid van Brussel, voor haar inwoners, maar ook voor de bezoekers, bedrijven en internationale instellingen staat of valt met een goede mobiliteit in de stad.
In de jaren '70 werd de voorbode van een grootstedelijk metronet aangelegd. De metro is vandaag de draaischijf van het openbaar vervoer. Heel wat trams en bijna alle bussen

rijden zich vast in het verkeer en remmen de mobiliteit af. Het kan niet zijn dat bussen en trams het verkeer stremmen in plaats van het te ontlasten. Het kan evenmin zijn dat

ons openbaar vervoer in Brussel hinder ondervindt van al te veel verkeer. Specialisten zijn het erover eens: enkel de metro kan de concurrentie met de auto tijdens de spits

aan. Daarom pleit Open VLD-Brussel voor veilig en comfortabel ondergronds openbaar vervoer. We moeten tegen 2020 de oude plannen voor een metrolijn van Schaarbeek naar Ukkel

terug opnemen en zelfs overtreffen. De plannen werden afgeremd door verzet tegen de grote werken. Maar wat toen niet kon, kan vandaag technisch wel. We kunnen de metro onder de

grond uitgraven met minder last voor de buurtbewoners. Het is duur, heel duur. Maar op lange termijn rendabel. Laten we Brussel echt mobiel en bereikbaar maken en de

verbindingen geven die een internationale hoofdstad nodig heeft.

 

 

 

4.Brussel herfinancieren

Het plan van Open VLD-Brussel is eenvoudig. Brussel telt één miljoen inwoners. En er komen dagelijks 350.000 pendelaars werken in Brussel. Ze maken gebruik van de stad.
Ze geven mee vorm aan het economisch leven in de hoofdstad en ze betalen hun belastingen in Vlaanderen of Wallonië. Hun werk doen ze hier, de welvaart verlaat Brussel.
De Brusselaars krijgen niet wat hen toekomt. We vragen een herfinanciering van Brussel, die rekening houdt met die pendelaars.Dit zou het Brussels Gewest jaarlijks 500 miljoen

euro extra inkomsten opleveren. Wij vragen geen blanco cheque voor Brussel. Meer middelen, dat moet uiteraard gepaard gaan met een goed beheer van de Brusselse gemeenten en van

ons Gewest. Daarom moeten we de bevoegdheidsverdeling tussen de Brusselse gemeenten en het Gewest herzien. Onze Brusselse gemeenten, OCMW’s en ziekenhuizen moeten correct

tweetalig werken. En zou het in een kosmopolitische hoofdstad als de onze niet mogelijk zijn om burgers ook in het Engels verder te helpen?

 

 

Je kan hier ook de PDF Versie van het volledige programma downloaden.


 

 

 

 

 

 

Quentin
van den Hove d'Ertsenryck

 

Voorzitter OpenVld Schaarbeek
Regionaal bestuurslid

Président de l’Open Vld de Schaerbeek
Membre du Comité Régional

 

Schaarbeekse Haardstraat 31

Rue du Foyer Schaerbeekois 31

1030 Schaaerbeek

 

 

 

 

 Copyright ® 2009 Quentin van den Hove d'Ertsenryck

 

 

 

 www.QuentinVanDenHove.be 

"Bruxelles est le moteur économique de notre pays"

 

" Brussel is de economische motor van dit land"